0% CIT / PIT od odszkodowań z tytułu ubezpieczeń majątkowych
Rozporządzeniem z dnia 18 października 2024 r. (Dz. U.2024.1551) Ministerstwo Finansów zdecydowało o braku poboru PIT / CIT od odszkodowań wypłaconych z tytułu ubezpieczeń majątkowych otrzymanych w związku z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r. Podatek nie zostanie pobrany od odszkodowań wypłaconych w okresie od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2026 r. na rzecz poszkodowanych powodzią, będących podatnikami CIT / PIT.
Rozporządzenie weszło w życie: 19.10.2024 r.
0% E-CIT od darowizn na rzecz poszkodowanych powodzią
Rozporządzeniem z dnia 18 października 2024 r. (Dz. U.2024.1550) Ministerstwo Finansów zdecydowało o niepobieraniu ryczałtu od dochodów spółek („estońskiego CIT) z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą dotyczących darowizn na rzecz poszkodowanych powodzią z września 2024 r., tj. wydatków:
- poniesionych na wytworzenie lub zakupienie przedmiotu darowizny na rzecz organizacji pożytku publicznego na cele związane z usuwaniem skutków powodzi,
- związanych z nieodpłatnym świadczeniem, którego celem jest usuwanie skutków powodzi, jeśli jest ono realizowane na rzecz organizacji pożytku publicznego.
Podatek nie zostanie pobrany od wydatków poniesionych w okresie od 12 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r.
Rozporządzenie weszło w życie: 19.10.2024 r.
Odliczenie/zwrot wydatków związanych z kasami rejestrującymi
Rozporządzeniem z dnia 11 października 2024 r. (Dz. U.2024.1507) Ministerstwo Finansów zdecydowało o przyznaniu podatnikom prawa do odliczenia od podatku lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kasy fiskalnej, którzy stracili ją w związku z powodzią lub została wówczas trwale uszkodzona.
Wysokość odliczenia/zwrotu:
- 2 000 PLN – dla podatników zwolnionych z VAT,
- 1 626 PLN – dla czynnych podatników VAT.
Podatnik ma prawo do odliczenia/zwrotu pod warunkiem:
- zakupu nowej kasy w terminie do 6 miesięcy od miesiąca wystąpienia klęski żywiołowej,
- rozpoczęcia rejestracji z pomocą nowej kasy w terminie 6 miesięcy od zakupu,
- posiadania dokumentów potwierdzających trwałe uszkodzenie kasy lub utraty,
- posiadania faktury na zakup nowej kasy oraz potwierdzenia zapłaty.
Rozporządzenie weszło w życie: 12.10.2024 r.